گیرنده ی مغزی که دمای بدن را تنظیم می کند همچنین ممکن است کلید کاهش وزن سریع باشد

2دسامبر 2019 - یک مطالعه ی جدید نشان می دهد مکانیسم مغزی که ما را قادر به حفظ دمای بدن می کند، همچنین ممکن است کلید کاهش وزن سریع باشد. در آزمایشات مربوط به موش هایی که رژیم غذایی با کالری محدودی به آنها داده شد، دانشمندان مرکز تحقیقاتی اسکریپس کشف کردند که مسدود کردن یک گیرنده مغزی که به طور معمول گرمای بدن را تنظیم می کند، منجر به کاهش وزن قابل توجهی در این موشها می شود.

این یافته ها بعنوان یک روش درمانی احتمالی برای درمان چاقی، که سازمان بهداشت جهانی آن را اپیدمی جهانی خوانده است، مورد بررسی قرار می گیرد. چاقی تقریباً بر تمام گروههای سنی و اجتماعی اقتصادی تأثیر گذاشته و سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان و بسیاری دیگر از بیماریهای جدی می شود. این مطالعه ی جدید، به رهبری استاد تحقیقاتScripps ، پرفسور Bruno Conti، انجام و در مجله ی در Current Biology منتشر گردید.

پرفسور Conti گفت: تا 50 درصد از آنچه روزانه می خوریم، به عنوان انرژی برای حفظ دمای بدن مصرف می شود. اما وقتی غذا کمیاب می شود، پستانداران درجه حرارت بدن خود را کاهش داده، هزینه ی انرژی را محدود می کنند، و وزن بدن خود را از دست می دهند.

به گفته وی، بعضی از گونه ها می توانند به خواب زمستانی کامل بروند. مطمئناً، انسان ها هنگام رژیم با کالری محدود به خواب نمی روند، اما طبیعتاً دمای بدن پایین تری را مانند سایر پستانداران تجربه می کنند  و این باعث می شود هنگام رژیم گرفتن، وزن کم کنند.

پرفسور Conti گفت: "این یک مکانیسم اساسی برای بقا است، بدن می گوید: بیایید امروز انرژی صرفه جویی کنیم و شاید فردا غذا پیدا کنیم."

پرفسور Conti و تیمش، در ادامه تحقیقات قبلی خود در مورد طول عمر و پیری، بر روی مکانیسم های سلولی كه پاسخ خنك كننده ی بدن به محدودیت كالری را تنظیم می كنند، تحقیق كردند. داده های بیولوژیکی به دست آمده از آزمایشگاه پرفسور Gary Siuzdak در آزمایشگاه تحقیقاتی اسکریپس، این احتمال را پر رنگ کرد که ترکیبات اپیوئیدی طبیعی که در بدن وجود دارند، می توانند واسطه ی این اثرات باشند.

در مرحله ی بعد، محققان تاثیر مسدود کردن فعالیت گیرنده های مواد اپیوئیدی را بر دمای بدن در طی محدودیت کالری بررسی کرده و دریافتند که جواب مثبت است. آنها همچنین مشخص كردند كه این مکانیسم توسط یكی از سه نوع گیرنده ی مواد اپیوئیدی شناخته شده بنام "گیرنده ی اپیوئید كاپا" تنظیم می شود. این یافته منطقی است زیرا گیرنده ی کاپا، فراوان ترین گیرنده ی مواد اپیوئیدی در هیپوتالاموس - بخشی از مغز در تنظیم دمای بدن و تغذیه نقش دارد- است.

تیم Conti سپس این سؤال را مطرح كرد كه آیا با مسدود كردن گیرنده ی كاپا، بدن می تواند به سوزاندن کالری برای تنظیم دمای بدن حتی در صورت محدود بودن غذا ادامه دهد؟

 پرفسور Rigo Cintron-Colon ، نویسنده ی نخست این مطالعه گفت: ما یک پروتکل آزمایشی تهیه کردیم که به ما اجازه داد تعیین کنیم چه تغییراتی در نتیجه ی تنظیم گرمای بدن، نه رژیم غذایی اتفاق می افتد.

در یک مجموعه آزمایش، دانشمندان دو گروه از موش های لاغر را که قبلاً شش هفته با رژیم های محدودیت کالری تعذیه شده بودند، بررسی کردند. سپس یک گروه را با دارویی تحت درمان قرار دادند تا گیرنده ی کاپا را در آنها مسدود کنند. گروه کنترل با رژیم جدید تغذیه شدند تا کاهش وزن آنها ثابت بماند، در حالی که موشهای گروه آزمایش با همین رژیم غذایی تغذیه شدند، مقادیر بیشتری انرژی را صرف کرده و 6 درصد از وزن بدن خود را نیز از دست دادند.

پرفسور Conti می گوید: "هنگامی که گیرنده کاپا را مسدود کردیم، حیوانات دمای بدن خود را در هنگام محدودیت کالری پایین نیاوردند اما وزن بیشتری را از دست دادند."

نتایج مشابهی با موشهایی که چاقی آنها به دلیل رژیم غذایی بود، به دست آمد. کاهش وزن این موشها با مسدود کردن گیرنده ی اپیوئید کاپا در طی محدودیت کالری، تقریباً دو برابر بیشتر از زمانی بود که تحت رژیم محدودیت کالری با گیرنده ی اپیوئید کاپای فعال قرار می گرفتند. با این حال، هنگامی که حیوانات مجاز به خوردن آزادانه بودند، مسدود کردن گیرنده اپیوئید کاپا هیچ تاثیری بر دمای بدن آنها نداشت و نرخ طبیعی کاهش وزن بدن آنها را تغییری نداد.

پرفسور Conti گفت: این مهم است، زیرا به ما می گوید که مهار گیرنده ی اپیوئید کاپا هم در موش های لاغر و هم در موش های چاق موثر است، اما این روش و دارویی که برای مهار این گیرنده بکار می رود، تنها زمانی بر وزن بدن تاثیر می گذارد، که همزمان این حیوانات با رژیم محدودیت کالری تغذیه شوند(تحت رژیم باشند).

این یافته ها نشان می دهد که با ترجمه ی این یافته ها برای انسان، یک محصول دارویی ممکن است بتواند در کنار پایبندی به رژیم غذایی با کالری محدود، به کاهش وزن این افراد کمک کند. به عنوان قدم بعدی، پرفسور Contiقصد دارد كه داروهای موجود كه برای مسدود نمودن گیرنده كاپا تایید شده اند را برای کاهش وزن و درمان چاقی بکار گیرد تا با توجه به اثبات ایمنی این داروها، مراحل بعدی تحقیق به سرعت طی شود.

وی می گوید: ابزار تعامل با این مکانیسم ممکن است از قبل موجود باشد و در صورت وجود، ممکن است آنها بتوانند به سرعت به یک راه حل پزشکی تبدیل شوند. متأسفانه برای بسیاری از افراد چاق، کاهش وزن تنها با کمتر خوردن میسر نمی شود.

منبع:

Cintron-Colon, R., et al. (2019) Activation of Kappa Opioid Receptor Regulates the Hypothermic Response to Calorie Restriction and Limits Body Weight Loss. Current Biology. doi.org/10.1016/j.cub.2019.10.027.

https://www.news-medical.net/news/20191202/Brain-receptor-that-regulates-body-temperature-may-also-be-the-key-to-rapid-weight-loss.aspx